Iovation Manager: bonusmisbruik en fraude met VIP-accounts een “zeer groot probleem”.

25 april 2019

Iovation Manager: bonusmisbruik en fraude met VIP-accounts een “zeer groot probleem”.

In januari bracht het jaarlijkse Gambling Industry Report van Iovation een aantal groeiende bedreigingen aan het licht voor operators en leveranciers in de online kansspelsector.

Gambling Insider heeft Iovation Product Marketing Manager Angie White te pakken weten te krijgen voor een gedetailleerde analyse van hoe gamingbedrijven deze urgente problemen kunnen bestrijden.

Hoe schadelijk zijn bonusmisbruik, spelmisbruik en andere vormen van oplichting door spelers voor exploitanten?

Ik zou zeggen dat bonusmisbruik absoluut een groot probleem is voor operators in de online gokindustrie. Het blijft het nummer één type van gerapporteerde fraude in ons Gambling Industry Report. De afgelopen drie jaar was het het nummer één type van gerapporteerde fraude of misbruik door operators. Dat is bijvoorbeeld het geval wanneer fraudeurs ziet binnenkomen om nieuwe accounts op te zetten, gebruikmakend van de aangeboden bonussen. Ze maken ook gebruik van bonussen die worden aangeboden aan VIP-accounts.

Het heeft een grote impact op de inkomsten omdat fraudeurs kunnen spelen met het bonusgeld en hun winsten kunnen laten uitbetalen. Maar het heeft ook een grote impact op het bedrijf, omdat operators hun accounts of VIP-spelers niet kunnen laten groeien omdat ze zich zorgen moeten maken over bonusmisbruik. Het is erg belangrijk om die frauduleuze accounts te identificeren zodat de goede activiteiten van betrouwbare spelers kunt stroomlijnen.

Welke methoden hebben bedrijven om deze frauderende spelers te stoppen en zijn die maatregelen effectief en sterk genoeg?

Dat is een hele goede vraag. Een van de belangrijkste zaken die we onze klanten zien gebruiken is machinaal leren. Hierdoor kunt u de waarschijnlijkheid voorspellen dat een account op een frauduleuze manier zal worden gebruikt. Het helpt veel om te kunnen bepalen welke nieuwe accounts uiteindelijk frauduleus kunnen worden. Misschien wil je ze nog meer controleren en verifiëren. Accounts met lagere risico’s kunnen worden opgezet met minder obstakels.

Het Gambling Industry Report toonde een aanzienlijke toename van creditcardfraude. Is crypto-valuta een haalbare oplossing voor dit probleem, omdat blockchain-technologie terugboekingen zou kunnen blokkeren?

Het is interessant. Ja, het zal waarschijnlijk helpen bij het voorkomen creditcardfraude. Maar crypto-valuta wordt komen ook met hun eigen kwetsbaarheden. De private key wordt bijvoorbeeld niet gedekt; we hebben veel nieuwsartikelen gezien over grote inbreuken als het gaat om crypto-valuta. Dus het belangrijkste, of het nu om creditcards of crypto-valuta gaat, is kijken naar hoe je die betaling beveiligt, onafhankelijk van welke methode wordt gebruikt. Het toevoegen van sterke multi-factor klantauthenticatie, zoals het PSD2-mandaat dat in Europa wordt uitgegeven, is iets dat op grotere schaal moet worden aangenomen, vooral als het een grotere deposit betreft.

Hoe groot is de kwestie van de verkoop van VIP-accounts voor het witwassen van geld en wat kan realistisch gezien door operators worden gedaan om dit te bestrijden?

We hebben er alleen anekdotisch over gehoord en hebben met onze klanten gesproken over een opkomende bedreiging die ze tegenkomen. Maar ik zou zeggen dat het een gigantische zorg is. Die VIP-accounts zijn voor veel exploitanten het brood en de boter; ze zijn het meest winstgevend en zijn cruciaal voor het bedrijf.

Het is om twee redenen van cruciaal belang omdat ze het witwassen van geld moeten stoppen en, twee, omdat ze die VIP-accounts willen beveiligen en willen behouden als een belangrijk onderdeel van hun bedrijf. Het komt neer op waar we het al eerder over hadden: het invoeren van goede controles die een hoger niveau van beveiliging voor die accounts bieden.

Zou het redelijk zijn om te zeggen dat operatoren minder op VIP-accounts moeten vertrouwen om dit probleem te bestrijden?

Voor mij heb ik niet het gevoel dat je je bedrijfsmodel moet veranderen als reactie op een fraudedreiging. Wat jouw bedrijfsmodel ook is, als je op VIP-accounts wilt vertrouwen of een kleinere, meer gediversifieerde pool van spelers wilt hebben, het is belangrijk om fraude te identificeren en te stoppen, maar jouw aanpak niet te wijzigen.

Beschikt de industrie over veel effectieve oplossingen tegen bots die worden gebruikt om operators af te leiden van frauduleuze activiteiten?

Het is als een van die dramatische verhaallijnen van films, waarbij de bot de hoofdsite aanvalt om af te leiden van een ander type misdaad. Het gaat echt om gelaagde verdedigingen. Botaanvallen zijn niet noodzakelijk nieuw, maar ze zijn wel meer verfijnd geraakt en worden op meer creatieve manieren gebruikt. Je moet kijken naar de andere beveiligingslagen die je kunt aanbrengen.

Het rapport van Iovation bevestigde dat er momenteel een aantal problemen zijn met betrekking tot zelfuitsluiting. Doen operatoren genoeg om echt uitgesloten spelers geen toegang te geven tot accounts?

Wanneer je praat over zelfuitsluiting van spelers, is het een lastig gebied. Er zijn spelers die echt een probleem hebben met gokverslaving. Ze moeten worden geholpen om weg te blijven bij het gokken Maar dan heb je ook fraudeurs die zelfuitsluiting van spelers gebruiken om het systeem te misbruiken. We interviewden een van onze klanten, die ons vertelde dat spelers zouden binnenkomen, een frauduleuze creditcard zouden gebruiken, een account zouden opzetten, uitbetalen en dan onmiddellijk zichzelf zouden uitsluiten voordat de terugvordering zou kunnen worden gedaan.

Het is lastig, omdat je verantwoord gamen moet managen, maar je hebt fraudeurs die hetzelfde systeem gebruiken om er misbruik van te maken en fraude te plegen. Ik denk dat het het beste is als je zelf uitgesloten spelers identificeert op basis van het apparaat dat ze gebruiken. Door dat aan de hand van een apparaat te kunnen doen, is het veel moeilijker voor iemand om een nieuw account of een nieuwe creditcard te maken. Je kunt vervolgens zien dat dat apparaat is gekoppeld aan een bepaald account dat zichzelf uitsluit. We hadden in 2018 223.000 meldingen van zelfuitsluiting. Die rapporten waren gekoppeld aan 795.000 apparaten.

Dat betekent dat er voor elk van die rapporten drie tot vier apparaten aan gekoppeld waren. Dat kan een laptop, mobiele telefoon of tablet zijn. Diezelfde rapporten waren gekoppeld aan 965.000 accounts. Het is dus erg belangrijk om die koppelingen te maken. Hoe proberen mensen om het systeem heen te werken via verschillende accounts, apparaten en creditcards? Het is echt belangrijk om dat goed bij te houden.

Het vermogen om samen te werken, met operators die zelfuitsluitingsrapporten delen, kan hen ook helpen om spelers die zichzelf uitsluiten proactief uit het spel te houden.

Gerelateerde berichten